Er kunderne taberne i Telia og Telenors fusion?

Hvis du ikke allerede har hørt, at TeliaSonora og Telenor har indgået en aftale om at lægge de to selskaber sammen, så kommer en lille opdatering her.

Telia og Telenor har tidligere, og nu i en årrække valgt at lægge deres netværk sammen, for at få større del i konkurrencen om netværk forbindelsen i Danmark, og nu har de tager skridtet videre. I slutningen af 2014 valgte Telia og Telenor nemlig at fusionere, og det har givet tvivl om hvorvidt deres kunder ville kunne mærke det på pengepungen.

Telia og Telenor minder meget om hinanden, og deres priser er i samme klasse. Derfor er det ikke det som betyder noget for deres sammenlægning. Flere eksperter og Forbrugerrådet mener nemlig at fusionen ikke er god for det danske telemarked helt generelt. De vil nu tilsammen komme til at sidde på 40% af det danske telemarked, hvor TDC sidder på 41%, og 3 på 12%.

Danmark har altid været noget nær det land i verden som har haft størst konkurrence i telebranchen. Både fra de mange nye lavprisselskaber, men også med flere større selskaber. Nu vil der være færre men store teleselskaber, og det ville kunne presse prisen op på abonnementerne, i og med at  konkurrencen bliver lavere. De aggressive tilbud vil komme med større mellemrum, og derfor skal man ikke regne med samme konkurrence, siger Morten Imsgaard, senioranalytiker i Sydbank.

Dog er fusionen ikke helt afgjort endnu. Fusionen skal nemlig have adgang af EU inden fusionen sker. Det betyder altså at forbrugerne kan blive taberne i fusionen, i og med man også ser fra andre lande, med få store selskaber, at priserne er steget. Jeppe Kofoed fra Europa-Parlamentet mener ikke de skal have lov til at fusionere af EU, netop pga. af kunderne kan blive taberne.

Det vil ikke kun betyde noget for forbrugerne, men også for de andre teleselskaber i Danmark. 3 har været ude at udtale, om de måske skal ændre lidt i deres strategi, da de nu lander som det tredje største teleselskab i Danmark og ikke fjerde. Dog er der langt op til nummer to og langt til små lavprisselskaber, og der kan derfor være vanskeligt at finde den rette vej.

Det betyder altså at de tre største teleselskaber vil komme til at sidde på over 80% af det danske marked, og netop derfor vil der komme så stor konkurrence, og det vil måske kunne betyde noget for os som forbruger.

I tvivl om du har det billigste mobilabonnement?

Sidder du lige nu og er i tvivl om du har det billigste mobilabonnement? Så vil jeg anbefale dig at anvende telmodi.dk. Her kan du hurtigt og nemt finde det billigste mobilabonnement baseret på dit forbrug.